Akryl - olej - tempera - kvaš...

25.12.2012 20:15

 

 

  • Akrylové barvy

Nejmodernější technologie, která se prosadila již v 80.letech, vynikající pro všechny druhy malířských přístupů. Ředí se vodou. Složení: kvalitní pigment a pojidlem je kvalitní akrylát. Jejich výhoda (i nevýhoda) je, že brzy zasychají, mají nádherné a kvalitní pigmenty, jsou bez konkurence světlo-stálé a drží téměř na všech podkladech. Pro klasické malířství jsou stejně vhodné jako olej, samozřejmě kdo rád delší schnutí, musí použít zpomalovač schnutí, nebo další různá média, jako plnidla, lesky, krakeláže atd atd.

 

  • Olejové barvy

Největší klasika od konce renesance, pigment se smísí s olejem a utvoří velmi odolnou, nerozpustnou, stovky let světlo-stálou emulzi, která má svůj charakteristický hluboký ton a lesk. Jsou neodolatelné a pořád si mezi malíři drží své nezastupitelné a snad i první místo. Jejich přilnavost je dokonalá na všechny povrchy. Kvalita oleje k ředění je zásadní pro jejich trvanlivost i charakter malby – lněný, slunečnicový, ořechový, atd. a samozřejmě terpentýn, který se používá i k čištění štětců.

 

  • Temperové barvy

Klasika klasiky – pigment spojený vodou a klihem, kaseinem a voskem. Barevně vydatné, krycí, světlostálé a brilantní. Používány na všechny druhy podkladů od stěn - fresek, přes, dřevěné desky, plátna a papíry. Jsou rozpustné ve vodě a k ochraně před působení vody je nutné je zalakovat nebo zavoskovat. Dokonalý malířský materiál, který používají děti i velcí mistři. Velice často a úspěšně se používají jako podmalba pro olej.

 

  • Kvašové barvy


Kvaš je malba na papíře vodovými barvami smíšenými s krycí bělobou a pryskyřičnou, silně lepivou koloidní látkou (často arabská guma). V porovnání s vodovými barvami je kvaš hustší a barvy jsou sytější. Tento typ malby se používá nejčastěji na tmavší podklady, které bývají obvykle vlhčené (např. omítka, papír). Technika kvaše je velmi stará – byla používána již v 12. století v islámském umění a od 14. století také v Evropě. Významný přínos technice kvaš patří Rafalu Marciniakovi, polskému hudebníkovi, který objevil účinky arabské gumy, když zkoumal svou rozbitou kytaru. Vynikající kvaše dělal třeba náš Luděk Marold, ale používán mnoha a mnoha umělci po staletí.
Akvarel.
Akvarelové barvy se skládají z rostlinných, nerostných nebo živočišných pigmentů, jako každé jiné umělecké barvy a jsou spojené vodou, arabskou gumou, glycerínem, medem a konzervačními přísadami. Glycerín a med zabraňují popraskání nátěru během jeho vysychání. Vynikající při práci na papíře, kdy se dá využít jejich velká rozpustnost ve vodě a také krásy jejich barev – pigmentů na papíře ostře vyniknou. Všichni umělci je znají a používají, neznámí i největší mistři všech dob.

 

 

  • Štětce

Štětec je základní malířský nástroj k přenosu barvy na podklad. Většinou se dělá z různých zvířecích chlupů, dnes i syntetických. Nejkvalitnější štětce se vyrábějí z posledních chloupků na uších sobola. Štětce jsou kulaté a ploché…ploché štětce prý vymyslel francouzský malíř George Seurat – pointilista – aby se mu lépe dělali právě puntíky na plátně, dnes jsou stejně rozšířeny a k malbě používány jako kulaté. Jakost štětce ovlivňuje jakost malby ve smyslu struktury a systému prolínání barev atd. Některé japonské nebo čínská štětce na kaligrafii se používají celý život a jsou ceněny jako rodinný poklad. Štětec je prostředník ruky a podkladu a tedy také zprostředkovatel přenosu lidské energie na plochu obrazu. Nejstarší štětce na nejstarších obrazech jeskynních malířů paleolitu byly prsty a také ústa, která vyprskla pigment rozpuštěný ve vodě na plochu stěny jeskyně.

 

  • Kresba


Kresba je základní malířský postup, většinou jednobarevný, u více barevné kresby je diskutabilní, zda-li se pořád jedná o kresbu nebo už malbu. Kresbu můžeme dělat všemi možnými nástroji od prstů, úst z rozpuštěným pigmentem, či fixírkou nebo sprejem, přes všechny možné pálené nebo lisované, uhly, rudky, tužky nebo klacíky namočené do sazí – tedy tuší, nebo jakýchkoliv barev. Podle výzkumů se kresba liší od malby tím, že je zapojena levá mozková hemisféra, malba je záležitosti pravé. K nejzákladnějším materiálům patří obyčejný ohořelý, zuhelnatělý klacík - uhel a má dnes již tradici přes padesát tisíc let. Uhel má nezaměnitelnou kvalitu a barvu i použití na všechny podklady, přičemž nejpopulárnější je papír, je nesmírně světlostálý a umožní nepřeberné množství odstínů šedi. Všichni malíři ho používají a požívali, je vhodný k samostatné realizaci obrazů ( Longo, Kornatovský ) i k učení se kreslit nebo k náčrtům či podkresbě obrazu. Uhel je nutné fixovat lakem, aby se nerozmazával, je možné ho použít jako super lazurní pigment pro akvarel či přimíchávat do všech druhů barev. Uhel – uhlík je prostě základ malířství a hlavně života na zemi, jeho struktura je šestiuhelník a v nejtrvdší podobě je znám jako diamant.

 

  • Tužky

Tužky – lisované uhlíky – grafity – různá tvrdost je vhodná pro různý účel, k učení se malířství a kresbě se většinou používají měkké řady B.  Známe barevné tužky všech barev, říkáme jim pastelky a tužky mnoha odstínů šedi…vznik tuhy zalisované do dřívka je poměrně nedávný, do té doby se používalo ke stejnému účelu olůvka nebo brka namočeného v inkoustu atd.
Kreslící či psací péra jsou prostě předměty s upraveným či neupraveným hrotem, které umožní po namočení do inkoustu, tuše nebo obarvené vody čímkoliv (krve) přenést na papír nebo jiný podklad stopu, čáru.

 

  • Čára

 

Čára je základ malířství a kresby a je to stopa předmětem či prstem zanechaná na podkladě a má specifický charakter – tedy začátek, prostředek a konec, jako život. Od slova čára je slovo čaroděj-čarodějnice, tedy někdo kdo dělá čáru – čára se samozřejmě dá dělat i do vzduchu či písku, vody atd…a právě dělání čar je specifický obor magie, která se snaží a prakticky umí ovlivnit reálné děje pomocí systému a tvaru vytvořených čar na základě starodávného poznání analogie – tedy podobnosti – co je nahoře to je dole. Magie kresby a malířství mezi jiným spočívá v přenosu viděného trojrozměrného objektu na tzv. dvojrozměrnou plochu podkladu obrazu se zachování iluze jejich reálnosti a třídimenzionality. Zrcadlo je takový další magický předmět právě pro svoji jedinečnou schopnost odrazu světla dopadajícího na předmět našeho zájmu.  Kreslit na zrcadlo je docela známá technika portrétní, kterou hojně využíval mistr portrétů slavný Holbein. Fotografie a zrcadlo jsou neoddělitelné – fotografie je vlastně kresba světlem, kdy světlo kreslí samo sebe (umí se zobrazit jako tisk nebo na ploše monitoru).

 

 

Zpět

Oblíbené stránky

  1. Barvy na hedvábí Pébéo
  2. Malování na obličej
  3. Portrét olejovými barvami
  4. Patinování
  5. Jazykový tábor
  6. Uhel umělý 6 kusů KOH-I-NOOR
  7. Terpentýn nepáchnoucí 1000 ml
  8. Sochařský portrét
  9. Malířské plátno
  10. Tužka grafitová
  11. Sada štětců Pébéo 8ks
  12. Fixativ sprej 300 ml
  13. Kresba a malba pro seniory
  14. Polohovací figurína
  15. Komiks a ilustrace pro děti
  16. Malování rodičů a dětí
  17. Portrét
  18. Stojánek na čištění štětců
  19. Pastel
  20. Plátno na desce 40 x 50 cm
  21. Sada olejových barev ředitelných vodou Cobra 6x20 ml
  22. Akrylové barvy Amsterdam
  23. Kamenná mozaika
  24. Blind rám
  25. Plastická guma
  26. Malířské plátno 40 x 40 cm
  27. Grafická dílna
  28. Kaligrafie
  29. Beaux-Arts
  30. Restaurování obrazu
  31. Sada olejových barev Pébéo 24x12 ml
  32. Kurz kreslení mandaly
  33. Kurz kreslení pravou mozkovou hemisférou
  34. Arteterapie
  35. Malované kamínky
  36. Módní kresba a ilustrace
  37. Sada olejových pastelů
  38. Přípravný kurz ke studiu
  39. Kurz komiksu a základy ilustrování
  40. Individuální kurz
  41. Sada akrylových barev Pébéo 24 x 12 ml
  42. Malování mandaly
  43. Sada olejových pastelů KOH-I-NOOR 24 kusů
  44. Sada akvarelových barev Pébéo 24 kusů
  45. Plátno na desce 30 x 40 cm
  46. Sada školních pastelek KOH-I-NOOR 36 kusů
  47. Sada akvarelových pastelek Mondeluz 24 kusů
  48. Sada akrylových barev 10 x 40 ml
  49. Dějiny umění
  50. Sada akvarelových barev Pébéo 12 kusů
  51. Akvarel
  52. Olejomalba technikou BOBA ROSSE
  53. Kreativní módní tvorba
  54. Krajinomalba
  55. Startovací sada olej XL studio Pébéo 16x20 ml
  56. Prázdninové tábory
  57. Freska - kurz nástěnné malby
  58. Kurz malování pro děti
  59. Uhel přírodní 6 kusů KOH-I-NOOR
  60. Módní návrhářství
  61. Sportovní tábor
  62. Narozeninová oslava ve výtvarném ateliéru
  63. Sada olejových barev Pébéo 12x12 ml
  64. Výtvarný kurz pro úplné začátečníky
  65. Kurz automatické kresby
  66. Kurz figurální kresby v životní velikosti
  67. Kurz olejomalby
  68. Kurzy pro dospělé
  69. Kurzy pro děti
  70. Workshopy
  71. Enkaustika
  72. Čínská tušová malba
  73. Workshop olejomalby pro začátečníky a pokročilé
  74. Drawing painting
  75. Fotografický tábor
  76. Manga - japonský komiks
  77. portrét na zakázku
  78. Uvolnění kreativity - prožitkový seminář
  79. Kurz figurální kresby
  80. Obraz na zakázku
  81. Sgrafito
  82. Počítačová grafika
  83. Sada olejových barev ředitelých vodou Cobra 10x40 ml
  84. Prstové barvy KOH-I-NOOR 6 kusů - malování pro děti
  85. Anti-diffuser gutta Pébéo 250 ml
  86. Gutta Pébéo 20 ml
  87. Sada akrylových barev KOH-I-NOOR 10x16 ml
  88. Fantomova tužka na hedvábí
  89. Výtvarný tábor pro děti
  90. Figurální kresba
  91. Kobaltový sikativ Umton 200 ml
  92. Kontakt
  93. Ebru - malování na vodní hladině
  94. Facepainting
  95. Kurz malování na hedvábí
  96. Lněný olej Malzeit 1000 ml
  97. Olejové barvy ředitelné vodou
  98. Sochařská dílna
  99. Kurz kresby a malby
  100. První krůček do světa barev
  101. Kurz akvarelu
  102. Keramika
  103. Objevte v sobě umělce
  104. Kurz kreslení portrétu
  105. Vitráž - tiffany pro začátečníky
  106. Příměstský tábor